Ο Ευγένιος Ντελακρουά (Eugène Delacroix) γεννήθηκε στις 26 Απριλίου 1798 στο Σαρεντόν-Σαιν-Μορίς κοντά στο Παρίσι και ήταν το τέταρτο παιδί του Σαρλ Ντελακρουά, υπουργού Εξωτερικών του Διευθυντηρίου. Η θεματολογία των έργων του πηγάζει κυρίως από ιστορικά γεγονότα, όπως η ελληνική επανάσταση, αλλά και από την λογοτεχνία. Ωστόσο, δεδομένου ότι επηρεάστηκε και από τις τεχνικές των Άγγλων ζωγράφων όπως ο Τζον Κόνσταμπλ, είχε σαν αποτέλεσμα το ταξίδι του στην Αγγλία το 1825 όπου επισκέφθηκε πολλές γκαλερί και θέατρα και επηρεάστηκε από τον αγγλικό πολιτισμό.

Εικόνα 1

Η πρώτη επαφή του Ντελακρουά με την Ελλάδα γίνεται έπειτα από ένα πολύ βάρβαρο και καταστροφικό γεγονός που λαμβάνει χώρα το 1822 στο νησί της Χίου, την σφάγη της Χίου (εικ.1), στην οποία έχασαν την ζωή τους δεκάδες χιλιάδες Έλληνες. Ο αριθμός των ανθρώπων που σφαγιάστηκαν δεν είναι ακριβής αλλά λέγεται πως στην Χίο ζούσαν περίπου 120.000 με 150.000 πριν το συμβάν και μετά από αυτό ζούσαν στο νησί μερικές χιλιάδες, ενώ περίπου περισσότεροι από 40.000 έχασαν την ζωή τους, καθώς πολλοί πουλήθηκαν ως σκλάβοι ενώ άλλοι κατέφυγαν σε γειτονικά νησιά προκειμένου να διασωθούν από τους Οθωμανούς. Μέσα, λοιπόν, από τα έργα των καλλιτεχνών της εποχής, όπως του Ευγένιου Ντελακρουά, τα γεγονότα στην Ελλάδα παίρνουν μεγάλες διαστάσεις και γίνονται διάσημα σε όλο τον Ευρωπαϊκό χώρο με αποτέλεσμα ο κόσμος να ενημερώνεται για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα και να απαιτεί από τις κυβερνήσεις την αποστολή βοήθειας.

Εικόνα 2

Ακόμη, ένα τέτοιο γεγονός που ευαισθητοποιεί και κινητοποιεί τον κόσμο στην Ευρώπη είναι η Έξοδος του Μεσολογγίου (εικ.2), γεγονός που φυσικά δεν αφήνει ασυγκίνητο ούτε τον Ευγένιο Ντελακρουά που φιλοτεχνεί έναν πίνακα αριστούργημα με την προσωποποίηση της Ελλάδας ως γυναικεία μορφή να έχει μόλις απελευθερωθεί πατώντας πάνω στα ερείπια της πόλης του Μεσολογγίου όντας η ίδια δακρυσμένη. Κατά την διάρκεια του γεγονότος αυτού που συνέβη την νύχτα μεταξύ 10ης και 11ης Απριλίου 1826, σύμφωνα με τον Τζορτζ Φίνλεϊ υπολογίζεται πως περίπου 4.000 έχασαν την ζωή τους, 3.000 αιχμαλωτίστηκαν, ενώ 2.000 διασώθηκαν με τα νούμερα να μην είναι ακριβή.

Εικόνα 3

Τέλος, η ιστορία του έργου του Ντελακρουά ο θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη (εικ.3) είναι ιδιαίτερα σημαντική διότι ενώ ξεκινάει την παραγωγή του το 1825, αυτό ολοκληρώνεται το 1862 έπειτα από παραγγελία που δόθηκε στον ίδιο τον καλλιτέχνη από μια οικογένεια ελληνικής καταγωγής στην Γαλλία. Ωστόσο, δεν πρόλαβε ποτέ να παραδοθεί στον παραγγελιοδότη για άγνωστους λόγους και αντ’ αυτού κλάπηκε όπου και μέχρι σήμερα είναι άγνωστο το που βρίσκεται. Το μοναδικό έργο, λοιπόν, που σώζεται και γνωρίζουμε πώς θα ήταν ο πίνακας αυτός είναι το προσχέδιο που έκανε ο Ντελακρουά και το οποίο βρίσκεται στο μουσείο Τολέδο στο Οχάιο των ΗΠΑ. Να σημειωθεί πως η μάχη στο Κεφαλόβρυσο και ο ηρωικός θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη επηρέασαν πολλούς καλλιτέχνες που φιλοτέχνησαν πληθώρα έργων που αποτυπώνουν το γεγονός αυτό ενώ ο τρόπος με τον οποίο αποδίδεται η μορφή του Μπότσαρη είναι σχεδόν ίδια στην συντριπτική πλειοψηφία τους (εικ.4, εικ.5).

Εικόνα 4

Εικόνα 5

Ο Ευγένιος  Ντελακρουά πέθανε στις  13 Αυγούστου 1863 στο Παρίσι σε ηλικία 65 ετών, 1 χρόνο μετά αφότου είχε ολοκληρώσει το έργο-αφιέρωμα στον Μάρκο Μπότσαρη και την ηρωική μάχη στο Κεφαλόβρυσο Ευρυτανίας στην οποία έχασε την ζωή του το 1823.

About Νίκος Βιάνας

Ονομάζομαι Βιάνας Νικόλαος και είμαι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ. Στο πλαίσιο των σπουδών μου συμμετείχα σε αρκετές ανασκαφικες έρευνες, ωστόσο το ενδιαφέρον μου εστιάζεται σε ολόκληρο το φάσμα του πολιτισμού. Για μένα πολιτισμός δεν είναι μόνο η αρχαία μας ιστορία και η κληρονομιά, αλλά οτιδήποτε σχετίζεται με τους ανθρώπους, τα ήθη και τα έθιμά τους, τον τρόπο ζωής και σκέψης τους, καθώς και τα υλικά τους κατάλοιπα. Συνεπώς, ηθικό χρέος όλων μας είναι τόσο η κληροδότησή του απο τις προηγούμενες γενιές όσο και η διατήρηση και παραχώρηση του για τις επόμενες.